Sparsealは5月16日(木)、iPad用の3DCGツール「Uniform 1.0」をApp Storeにてリリースした。
Uniform 1.0 is now available on the App Store for iPad. pic.twitter.com/4Pik9kCRuu
— Sparseal (@sparseal) May 15, 2024
2023年11月17日(金)、Xで下記のように紹介されたUniform。約半年の期間を経て、正式にリリースとなった。
Introducing Uniform,
— Sparseal (@sparseal) November 17, 2023
A new art-focused 2D/3D software designed for handling the entire asset creation process, featuring a modular scene and tool system unlike anything you've ever seen. pic.twitter.com/MGz02DpMZL
アセット制作の全プロセスを処理するために設計された、アートに特化した新しい2D/3Dソフトウェアで、これまでにないモジュール式のシーンとツールシステムを特徴としています。(DeepLによる翻訳)
Uniformのツールはモジュール式となっており、複数のモジュールを組み合わせて自由にカスタマイズできる。モジュールの組み合わせ次第で、ハイポリのスカルプトに特化したツール、ローポリに最適なツール、あるいは2Dアート制作に適したツールに変化するのが特徴だ。
Uniform tools are composed of multiple reusable modules that communicate between them automatically.
— Sparseal (@sparseal) November 21, 2023
You can swap them individually to customize the tool behavior and create variations of existing tools. pic.twitter.com/8R1yGzaEDc
以下、公式Xによる機能紹介を抜粋する。まず、サーフェスのペイントではレイヤーマスクや塗りつぶし、調整レイヤー、ブレンドモードなどを利用可能だ。
Uniform surfaces support layers, including layer masks, fill layers, color and material palette fills, adjustment layers and blend modes. pic.twitter.com/2z2vOFJJsA
— Sparseal (@sparseal) November 22, 2023
レイヤースタックはマスクベースのPBRペイントをサポートする。
Uniform's layer stack supports mask-based PBR painting using fill layers and workspace global materials. pic.twitter.com/GTmYUQ3lOJ
— Sparseal (@sparseal) November 26, 2023
レンダラはCyclesを採用。ビューポート表示と最終レンダリングの両方を担っており、Uniformのオブジェクトタイプやライト、マテリアルと完全に統合されている。
Uniform uses Cycles for high quality viewport preview rendering and final image output. Cycles is fully integrated with Uniform's object types, lights and layered materials. pic.twitter.com/4cCASbNYwi
— Sparseal (@sparseal) November 27, 2023
テクスチャに直接スカルプトを行って、リアルタイムでノーマルマップを作成する機能も搭載。ローポリアセット制作に向いている。
Uniform can create low poly game assets by sculpting directly to textures, creating the normal map in real time. No high poly meshes, no retopo, no baking.
— Sparseal (@sparseal) December 4, 2023
These the same geometry based tools used for high poly sculpting that properly react to surface shape and displacement. pic.twitter.com/h4HBnuh7KY
UniformでモデリングからPBRテクスチャリング、ライティングまで一連のローポリゲームアセット制作のワークフローをテストした様子。モデルはgITFファイルとしてゲームエンジンにエクスポート可能だ。
Testing the full low-poly game asset workflow in Uniform. This includes ploy modeling, normal map sculpting, PBR texturing and lighting.
— Sparseal (@sparseal) January 13, 2024
The final model can be directly exported to a game engine as a glTF file. pic.twitter.com/dmcjmU0aQF
ビューポートを複数用意できるのも特徴のひとつ。ビューポートごとにシェーディングを変えるなどカスタマイズも可能だ。
In Uniform you can use multiple viewport panels to design the final render views for a project presentation. All viewports can have independent shading modes and allow scene and camera settings editing.
— Sparseal (@sparseal) January 31, 2024
This demo is running on a 2018 3rd gen iPad Pro. pic.twitter.com/opOHFTRhp3
公式サイトには詳細なチュートリアルコンテンツも用意されている。価格は59.99ユーロ(日本円で約10,000円)。
Speasealについて
Pablo Dobarro氏とJoan Fons氏からなる、3DCGツールデザイン&開発チーム。現在、iPad用3Dモデル最適化アプリ「CozyBlanket」とiPad用3DCGツール「Uniform」の開発を行っている。
CozyBlanketについて
CozyBlanket 2.0 introduces manual UV unwrapping, packing and baking.
— Pablo Dobarro (@pablodp606) September 1, 2022
Prepare your models for animation, texture painting and video games using a single app.
More info soon. pic.twitter.com/YrEVTWNBFa
CozyBlanket 2.1 introduces Papercraft Mode. Create printable paper figures, cosplays and hardware prototypes from high poly 3D models.
— Sparseal (@sparseal) January 9, 2024
Available now in Lite and Standard CozyBlanket versions. pic.twitter.com/bWpDupMUVo
CozyBlanketはiPadに3Dモデルを読み込み、リポトロジーやUVアンラップ、ベイクが行えるアプリ。ジェスチャーによる指示でポリゴン生成や削除といったメッシュの編集ができるなど、iPadでの作業性を考慮したツール設計となっている点が特徴。Python APIやプラグインを通じてPCベースの制作パイプラインに組み込むことも可能だ。App Storeにて販売中(無料、アプリ内課金あり)。