アメリカHEAT社は8月20日(火)、同社3Dキャラクターアニメーション用モーションデータプラットフォーム「HEAT」のアップデートを実施。AIを活用したオートリグ機能の実装や、Luma AI社のテキストto3D生成モデル「Genie」の統合など、機能強化を図った。
HEATはブラウザベースのモーションライブラリで、構築済みのアニメーションを利用できるマーケットプレイス機能と、ユーザーによるアニメーションの編集・整理などが行えるクリエイターツール群、モーションデータをUnreal Engine、Blender、Daz 3D、Unityに取り込むプラグインからなる。
今回のアップデートではAIを活用したオートリグ「AI Auto-Rig」を新搭載。キャラクターのメッシュファイルをドラッグ&ドロップするだけで、キャラクタの形状やサイズを考慮して高速でリギングを行うという。手のリギングにも対応する。なお、リギングのバッチ処理も今後サポートする予定だ。
HEAT AI Auto-Rig
— HEAT (@HEATanimation) August 19, 2024
Our long-awaited AI Auto-Rigger is finally here! Whatever shape and size of your character, we’ve made rigging easier and faster than it’s ever been.
Drag & drop your character mesh into the portal and let us take it from there. And yes, we support hand rigging… pic.twitter.com/s2kZgREic8
そしてLuma AIのテキストto3D生成モデル「Genie」が統合され、キャラクター生成とリギングを同時に実現できるようになった。
Text-Generate Characters with @LumaLabsAI
— HEAT (@HEATanimation) August 19, 2024
No character? No problem.
If you can think of one, we’ll bring it to life. We’ve teamed up with @LumaLabsAI to integrate Genie, the powerful text-to-character generator.
In less than one minute you can turn an idea into a rigged,… pic.twitter.com/R6cGgmw1LA
リギング済みのキャラクターはHEAT内に保存されるため、いつでも呼び出してモーションを適用し、3DCGツールやゲームエンジンに取り込むことができる。
Store Your Characters
— HEAT (@HEATanimation) August 19, 2024
With other platforms, each time you want to download your own character with an animation applied, you must upload that character and re-rig it - even if you’ve used it before.
We save your rigged characters so that you can easily revisit them later &… pic.twitter.com/aEXjjlDY8Q
マーケットプレイスには、ループに対応する動きやアイドリング、格闘モーションなど1,000以上のモーションライブラリが用意されている。
Use 1,000+ Animations
— HEAT (@HEATanimation) August 19, 2024
Our MoCap library is stacked with everything from run cycles, idles, combat moves - you name it, we have it. If we don’t have it, tell us and we’ll add it!
Whether you need running animations for crowd simulation or combat sequences for your next game,… pic.twitter.com/troSZbYXAq
また、各種モーションキャプチャシステムを利用して撮影した独自のモーションデータをHEATにアップロードすることもできる。これにより、動きがビジュアライズされた状態で保存できるため、データの管理スペースにもなる。
Upload and visualize your own motion data
— HEAT (@HEATanimation) August 19, 2024
Whether you’re using camera-based systems like@MoveAI_ , MoCap suits like @MovellaEnt or @hellorokoko, or animating in @reallusion (iClone), HEAT is perfect for file storage.
Upload your motion data files. We'll standardize them into a… pic.twitter.com/EU0woBwpOz
3DCGツールとゲームエンジン用プラグインの中でも、Unreal Engine用プラグインは独立したツールとして機能する。HEATのモーションをUnreal Engineシーン内にドラッグ&ドロップして利用でき、リターゲットはその場で処理。MetaHumanを含むキャラクターのアニメーションが簡単に作成できる。
Use Your MoCap Data with HEAT Plug-Ins
— HEAT (@HEATanimation) August 19, 2024
HEAT plug-ins are available for@UnrealEngine, @Blender, @unity, and @daz3d Studio, with a @AdskMaya plug-in coming soon.
Our @UnrealEngine plug-in functions as a standalone tool, allowing you to drag and drop animations directly into your… pic.twitter.com/t9tKi183fR
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